alt

Ghosting: Et uhyggeligt fænomen

Har du også prøvet det?

Du har haft en mulig ny medarbejder til samtale og du vil meget gerne fortsætte processen. Du vil måske gerne vide endnu mere om ham/hende og du forsøger at invitere til en samtale mere, her med tryk på forsøger. For det lykkedes ikke. Du kan ikke få fat på ham/hende og du hører ingenting.

Du er blevet ghosted!

Ghosting er et fænomen vi måske oftest har hørt om fra datingverdenen eller i personlige relationer, hvor en potentiel partner ikke svarer på hverken opkald eller beskeder og usynliggøres fra din tilværelse som et spøgelse. Dog findes dette uhyggelige fænomen i høj grad ogå i professionel sammenhæng. Særligt i en tid med høj beskæftigelse oplever virksomheder i høj grad, at lovende kandidater pludselig ikke giver lyd fra sig. I en rekrutteringsproces er det desværre slet ikke unormalt, at kandidater ikke lader høre fra sig og dermed ghoster en mulig arbejdsplads. Ja, det kan være ret uhyggeligt!

Derfor sætter vi i Bloom i anledning af Halloween fokus på, hvad du i din virksomhed kan gøre for at undgå det skræmmende fænomen ghosting i rekrutteringsprocessen.

Her er fem grunde til at kandidater ghoster, og hvad du kan gøre for at forhindre det:

1. Vær transparent og specifik.

Kandidater ghoster, fordi jobbet eller organisationen ikke er som kandidaten havde forventet. Kandidater ønsker i høj grad at arbejde for virksomheder, der matcher deres eget værdisæt. Det er din virksomheds opgave at hjælpe dem med at få en god forståelse af jobbet og virksomhedens kultur allerede i ansøgningsprocessen.

Hvad kan du gøre?

Skriv en klar og præcis jobbeskrivelse. Den skal beskrive de ansvarsområder og de udviklingsmål, medarbejderen forventes at skulle nå. Det er også vigtigt at være grundig med at beskrive virksomhedens kultur og værdier.

2. Hav en overskuelig rekrutteringsproces

Kandidater ghoster, fordi rekrutteringsprocessen kan være overvældende eller uoverskuelig. Din kandidat har muligvis flere jobs i spil, og hvis din proces er for uoverskuelig, gør du det nemt for ham/hende at fravælge din virksomhed.

Hvad kan du gøre?

Optimer din rekrutteringsproces, og gør det klart for kandidaten fra start af, hvordan processen ser ud. Så ved kandidaten præcis, hvad hun/han kan forvente af din virksomhed i processen.

3. Vær hurtig

Igen kan din kandidat have flere jobs i spil, og hvis du ikke er hurtig nok i beslutningsprocessen, er der måske en anden virksomhed, der tilbyder din kandidat en mulighed hun/han ikke kan sige nej til. Måske før du overhovedet har tilbudt din.

Hvad kan du gøre?

Meget simpelt bør du tage hurtige beslutninger, så kandidaten oplever et godt procesflow.

4. Hold kontakten

Ghosting kan gå begge veje, og kandidater oplever også ofte at blive ghosted af virksomheder. Manglende kommunikation fra din virksomheds side, kan også få kandidater til at miste interessen i jobbet. De føler måske, at din virksomhed ikke er interesseret nok i dem.

Hvad kan du gøre?

Informer din kandidat løbende om, hvor de er i ansøgnings- og rekrutteringsprocessen og hvad næste trin i processen er. Du bør også holde kontakten til din kandidat efter ansættelseskontrakten er underskrevet i perioden indtil hun/han starter i din virksomhed.

5. Overgå dine kandidaters forventninger

Kandidater, der er imponerede over din virksomheds rekrutteringsproces, vil med stor sandsynlighed være interesserede i at arbejde for din virksomhed. Selvom kandidaten ikke er interesseret i det job du tilbyder dem lige nu, vil de være åbne for at søge en anden stilling i din virksomhed i fremtiden.

Hvad kan du gøre?

Imponer dine kandidater i ansøgningsprocessen. Hvis du formår at være transparent omkring jobbet og virksomhedskulturen, har en overskuelig rekrutteringsproces, tager hurtige beslutninger og har en god kommunikation med dine kandidater og holder dem opdaterede gennem rekrutteringsprocessen, vil du med stor sandsynlighed efterlade et imponerende godt indtryk hos dine kandidater.