Den succesfulde CV-opskrift
Er opskriften på dit CV lige så god som mormors hemmelige opskrift på citronmåne? Er den tilsmagt og tilsat hemmelige ingredienser for at blive helt unik? Eller har du i virkeligheden bare købt den færdiglavede i Netto og tilsat lidt ekstra glasur?
Det kan godt være, at du fik skrevet det rigtige navn på kagen, og at du fint kan argumentere for, at synet er den første sans vi spiser med, men der går altså ikke længe før glasuren krakelerer og det hele handler om indholdet. Og så kan du ikke regne med, at din kage bliver spist, fremfor den hjemmelavede tante Oda satte på bordet.
Det er nogenlunde sådan, det forholder sig, hvis du bliver valgt fra på dit CV. For selvom designet og strukturen på dit CV er vigtig, så bliver du altså hovedsageligt valgt fra, fordi indholdet ikke er relevant eller fængende. Det store spørgsmål er så, hvordan du undgår at blive valgt fra pga. dit CV? Hvordan får du kombineret ingredienserne i dit CV, så du ikke bliver valgt fra gang på gang, men at det netop er dig, der bliver valgt til samtale. Hvordan får du lavet en succesfuld CV-opskrift?
Når vi som headhuntere vurderer dig som kandidat, er det ikke en hemmelighed, at CV’et fylder størstedelen af vores tanker. Derfor er det vigtigt, at vi i dit CV hurtigt får en fornemmelse af, hvem du er, hvad du kan, og hvad du vil. Vi kalder det din faglige profil, og den bør kort indeholde dine faglige interesser, kompetencer og primære arbejdsområder. Præsenter dig selv på en fangende måde, og giv en lille smagsprøve på resten af dit CV.
Når vi vurderer et CV, er vi som regel ikke interesserede i en lang opremsning af fine jobtitler. Det relevante er i virkeligheden, at du formår at gøre det klart for os, hvilke opgaver du har haft, hvornår du har beskæftiget dig med dem, hvilket ansvar du havde, og hvilke resultater du har været med til at opnå. I den sammenhæng, er grundingrediensen ærlighed. Det er som udgangspunkt en dårlig idé, at tage æren for et succesfuldt projekt, hvis dit største bidrag var at sørge for morgenkaffen. Alle har på et tidspunkt skabt værdi i deres karriere, og at fortælle om det i sit CV, er én af de ingredienser der giver god smag. I Bloom anbefaler vi, at du er så konkret som muligt. Har du eksempelvis med salg at gøre, så vis hvilke salgsresultater du har opnået.
En anden vigtig ingrediens, er din personlighed. Vi er naturligvis også interesserede i at få et indblik i dine personlige egenskaber, bl.a. fordi vi vurderer dem i forhold til den kultur, der er i den virksomhed, vi rekrutterer til. Her anbefaler vi også, at du er konkret, og beskriver dine egenskaber med eksempler. Er du eksempelvis proaktiv, så beskriv en arbejdssituation, hvor du har handlet proaktivt. Som udgangspunkt kan vi ikke vurdere din personlighed ud fra en række tillægsord. Hvis du derimod formår at illustrere din personlighed med eksempler, får vi en bedre forståelse af de egenskaber du har. Derfor mener vi, at princippet ”show don’t tell” er den bedste måde, hvorpå du kan illustrere din personlighed.
Når du tilføjer et job til dit CV, er det vigtigt, at du tydeliggør, hvilke erfaringer du tager med, og hvordan du kan bruge dem i det job, du søger. De kompetencer du har erhvervet dig, spiller en vigtig rolle, og det er vigtigt, at modtageren forstår dem. Forklar eksempelvis specifikt, hvilke teknologier og programmer du har erfaring i, og ikke mindst, hvor meget erfaring du har. Det har også stor betydning, hvis du ikke søger en specifik stilling. Når vi som headhuntere søger efter egnede kandidater, leder vi typisk efter kandidater med specifikke kompetencer. Har du eksempelvis kompetencer inden for Java-udvikling, så vær gerne konkret, og beskriv hvilke områder du har særlig erfaring med. Det skal være lysende klart for os, hvor netop du brillerer. Når du er konkret i dit CV, bliver du også mere synlig, når vi søger efter relevante kandidater i databaser. På den måde bliver du nemmere taget i betragtning til stillinger, der er relevante for dig.
Det er samtidig enormt vigtigt at tænke på modtageren. Hvis du søger en annonceret stilling, så vær opmærksom på, hvad virksomheden lægger vægt på i jobopslaget, og indret dit budskab efter det. Du bør se dit CV som markedsføring af dig selv, og her gælder hovedreglen for al marketing, at det skal målrettes til modtageren. Og ja, det betyder, at du bør justere dit CV hver gang, du søger en ny stilling.
Når du målretter dit CV, betyder det, at du nødvendigvis må undlade at gå i dybden med ansættelser, der ikke er relevante for det job, du søger – og det er helt OK. Her kan det dog være en god idé, at gøre opmærksom på det i CV’et, for at undgå misforståelser. Samtidig kan det være en god idé, at være på forkant med de spørgsmålstegn vi måske stiller til korte ansættelser, eller længerevarende perioder uden beskæftigelse. Fortæl gerne om baggrunden for dit fravær eller hyppige jobskifter, for det vil vi helt sikkert spørge ind til til samtalen alligevel. For det meste, er der jo en god grund til, at du kun blev få måneder i dit forrige job.
Når du har gjort dig tanker om, hvilke ingredienser, der passer i CV’et, til netop den stilling du søger, er det vigtigt, at du strukturerer dem på en overskuelig måde. Der er måske mange ansøgere, og det er derfor vigtigt, at dine data bliver struktureret, så modtageren hurtigt kan få en forståelse af, hvem du er, og hvad du kan. Designet er dermed ikke en ubetydelig faktor, for det er det, der skaber struktur. Det er dog først til sidst, at det får lov til at spille en rolle, ligesom glasuren først pynter på kagen, når kagen er bagt.
Når du har fundet en succesfuld opskrift, og har pisket et godt CV sammen, er du velkommen til at registrere det i vores emnebank. Emnebanken er det første sted, vi søger, når vi skal finde egnede kandidater til nye stillinger. Hvis du har gemt dit CV i vores emnebank, bliver du dermed taget i betragtning som en af de første, når vi får nye spændende stillinger.
Skrevet af Sandra Krossdal Bøg, Bloom d. 24. oktober 2018