Hjemmelavet pizza og rekruttering – kan vi gøre det selv?
Hjemmelavet rekruttering er som hjemmelavet pizza. Det er min umiddelbare påstand, og ja, den er måske en smule ”out there”, men lad mig nu forklare dig hvorfor.
Vi har nok alle givet os i kast med en hjemmelavet pizza på et eller andet tidspunkt. Og her vil jeg påstå, at de fleste sandsynligvis er blevet en smule skuffede over resultatet. Især hvis forventningen var en pizza af kvalitet på højde med den nede fra det lækre italienske pizzeria på hjørnet. For sagen er den, at den hjemmelavede pizza oftest er meget mere tiltalende i teorien, end den er, når den endelig er færdigbagt. Uden en rigtig kagerulle og pizzasten, og med en lidt for lille ovn, bliver bunden ikke tynd og sprød, den bliver tværtimod lidt slatten og svampet. Tomatsovsen er der vist lidt for meget af, og den gode idé om en kombination af majs og champignon, fik ærlig talt ikke nogens smagsløg til at danse. Men til gengæld sparede jeg en masse penge. Eller gjorde jeg? Jeg tvivler faktisk på, at jeg i sidste ende fik købt alle ingredienserne for mindre end, hvad jeg kunne have købt en ”professionel” pizza for på hjørnet. Tid sparede jeg i hvert fald ikke.
Min pointe er, at hvis du ikke har det rigtige værktøj, færdigheden og erfaringen til at lave en hjemmelavet pizza, bliver du måske mere tilfreds med en professionel. Og sådan er det i virkeligheden også med rekruttering. Har du tiden, kompetencerne, og redskaberne til at lave en god rekruttering, kan du sikkert opnå succes med at gøre det selv. Men har du ikke rigtig nogen af delene, risikerer du at ende med en slatten bund, og topping, der ikke passer sammen.
Det kan altså være en god idé at gøre sig nogle overvejelser, inden man bare lige rekrutterer medarbejdere selv. Hvis alle virksomheder havde tiden, kompetencerne og netværket til at finde de rette medarbejdere, kunne de fleste rekrutteringsbureauer nok godt lægge pizzabakken på hylden. Men hvad kræver det så, hvis man vil kaste sig ud i at rekruttere selv? Hvordan får man en sprød bund og topping, der bare spiller?
Overvej din tid
Har du overhovedet tid til at lave din egen pizza? Eller rettere, vil du prioritere din tid på det? For at få et resultat af kvalitet, skal man ofte lægge mange timer i det. Det gælder i de fleste tilfælde, og også med pizza og rekruttering. Pizzaen kræver en del forarbejde, og det samme gør en rekruttering. Det kræver tid at kortlægge den præcise profil, der søges og det kræver tid at lave en tiltrækkende jobbeskrivelse og udtrykke virksomhedens DNA og kultur i en jobannonce. Faktisk tager en rekrutteringsproces som regel mellem 60 og 130 arbejdstimer, hvis du vel og mærke har erfaring og ved, hvordan du skal gå til opgaven. Her har stillingstypen naturligvis en del at sige, hvor nogle kandidater er sværere at finde end andre. Uanset om du aktivt skal ud at lede efter kandidater eller det vælter ind med ansøgninger, er det en tidskrævende proces. Udover at bruge tid på at lede efter kandidater, eller udvælge de rette kandidater fra en bunke af ansøgninger, skal du også bruge tid på korrespondancer med kandidater og interviewsamtaler. Overvej derfor om du kan bruge tid væk fra virksomhedens fokusområde, uden at det kan ses på bundlinjen. Hvis ikke, kan det være en god idé at få en professionel rekrutteringspartner til at hjælpe dig.
Overvej dine kompetencer
Det er her mange overvurderer deres egne evner. Rekruttering er en profession i sig selv, og man skal derfor have et vist sæt af kompetencer for at kunne vurdere, om en kandidat er et godt match. I bund og grund handler det om at være sikker på, at champignonen passer perfekt til majsene. Og det kræver erfaring at kunne lave den vurdering. ”Jeg er menneskekender, og ved hvilke kompetencer og personligheder, min virksomhed har brug for”, tænker du måske. Og det er jeg ikke i tvivl om, at du ved. Men ved du, hvordan du tiltrækker de kandidater, der besidder de kompetencer og reelt har den rette personlighed? Og hvordan du stiller de spørgsmål, der er relevante for at finde ud af, om kandidaten i virkeligheden besidder de kompetencer?
En anden fælde mange går i er at ansætte ligesindede kollegaer. Og det er ikke altid den bedste strategi. Skinkepizzaen bliver jo heller ikke mere revolutionerende, fordi der kommer mere skinke på. Og på samme måde skaber du højst sandsynligt ikke et innovativt og ”helhjernet” team ved at ansætte kandidater, der tænker som du selv gør. Men det er ikke en nem fælde at gå udenom, fordi vi mange gange kommer bedre ud af det med mennesker, der ligner os selv. I den sammenhæng kan det derfor være en god idé at sparre med en professionelt rekrutteringspartner. De har mange gange det store overblik, det kræver for at vurdere, om en kandidat har de kompetencer og det tankesæt, der kan bidrage til positiv udvikling.
Overvej dit netværk
Netværk kan være en god måde at nå ud til relevante kandidater på. Har du eller dine medarbejdere et stort netværk af potentielle kandidater til stillingen, kan det være en fordel, hvis I vil rekruttere selv. På samme måde er det nemmere at finde den topping, der passer bedst til majsene på pizzaen, hvis der i forvejen er meget topping at vælge i mellem. Her skal man dog igen have kompetencer til at kunne afgøre, om kandidaten fra netværket vil trives og vil kunne bruge sin ekspertise i samme omfang i jeres virksomhed. Har I et begrænset netværk, må I højst sandsynligt annoncere stillingen gennem jobplatforme, og det er der selvfølgelig udgifter forbundet med. Hvis stillingen kun annonceres på jeres hjemmeside, kan I risikere at skulle vente længe før den rette kandidat melder sig, og det er måske heller ikke optimalt. Overvej derfor om I kan drage nytte af jeres netværk. I Bloom bliver vi ofte valgt, fordi vi har opbygget et omfattende netværk af kandidater gennem mere end 15 års virke. Det er en stor fordel for vores kunder, fordi vi hurtigt kan finde relevante kandidater til dem.
Overvej konsekvenserne af en fejlrekruttering
Hvad gør I, hvis I ender med en slatten bund og topping, der bare ikke spiller? Det vigtigste ved en rekruttering er at finde den kandidat, der passer bedst til netop jeres virksomhed. Hvad gør I, hvis den kandidat I fik ansat, ikke rigtig passer ind i organisationen? Undersøgelser viser, at en fejlrekruttering i gennemsnit koster virksomheden 500.000 kr. Det kan derudover være skadeligt for virksomhedens arbejdsmiljø og employer brand at ansætte den forkerte medarbejder. Hvis du vælger en rekrutteringspartner, så vær opmærksom på, om de stiller en garanti, dvs. tilbyder en gratis genansættelse inden for en periode. En sådan garanti giver din virksomhed en sikkerhed, og det vil lette din bekymring om fejlrekruttering.
Når I har overvejet ovenstående, har I et solidt grundlag for at vurdere, om I kan rekruttere selv. Har I værktøjet, færdigheden og erfaringen, er der god mulighed for en sprød bund og god smag i munden. Kan det derimod ses på bundlinjen, at I har fjernet fokus virksomhedens kerneopgaver og brugt tid på rekruttering, kan det måske være en god idé at få en professionel rekrutteringspartner til at hjælpe jer.
Tak fordi du læste med.
Sandra Krossdal Bøg, Kommunikationsmedarbejder.